অনুসন্ধানী সাংবাদিকতা : জাহালম

শাহরিয়ার আরিফ

হ্যালো..।

আপনে কি শাহরিয়ার আরিফ?

হ্যা, বলেন….

আপনি কি যমুনা টিভির সাংবাদিক?

আপনি কি বলতে চান, বলেন…

আমার ছোট ভাই জাহালম… দুদকের ৩২ মামলায় দুই বছর ধইরা বিনা অপরাধে জেল খাটতেছে।

আপনার ভাই কি করেছে?

ব্যাংকের সাড়ে আঠারো কোটি টাকা আত্নসাত করছে বইলা বলতাছে।

ব্যাংকের টাকা নিলে আপনার ভাই নিরপরাধ হলো কি ভাবে?

বিশ্বাস করেন…, আমার ভাই এর কিছুই জানে না….।

আপনি আমার নাম্বার পেয়েছেন কোথায়?

কোর্টের একজন উকিল দিছে…….

এভাবেই ২০১৭ সালের শেষ দিকে প্রথম কথা হয় জাহালমের ভাই, শাহানুর মিয়ার সাথে। তারপর তিনি সেই দিনই অফিসে আসেন। (অফিসে বলতে চ্যানেল ২৪ এর অফিস। এই ফোন আসার কয়েক মাস আগে যমুটা টেলিভিশন ছেড়ে নতুন কর্মস্থল চ্যানেল ২৪ এ যোগ দেই।)তখন শাহানুর মিয়া চ্যানেল ২৪ এর অফিসে আসেন। অফিসে আসার পর তিনি তার ভাই জাহালমের মামলা ও জেল জীবনের নানা বর্ণনা দেন। তখন তার কথায় পুরো বিষয়টা আমার কাছে পরিস্কার হয়নি। পরে জাহালমের আইনজীবী এডভোকেট লুৎফুল কবিরের সাথে আমাকে কথা বলিয়ে দেন। আমি তখন সেই আইনজীবীকে এই মামলা সংক্রন্ত সকল কাগজপত্রের এক সেট ফটোকটি দিতে বলি।

সেইদিনই শাহানুর মিয়ার বাড়ি যাওয়ার কথা থাকলেও, তিনি ঢাকাতেই থেকে যান। পরের দিন শাহানুর মিয়া তাদের আইনজীবীর সহায়তায় আমাকে মামলা সংক্রন্ত প্রায় সকল কাগজের এক সেট ফটোকপি সর্বরাহ করেন।

পরে আমি মামলার কাগজগুলো পড়ে বুঝার চেষ্টা করি। তখন এই ঘটনার একটি সংক্ষিপ্ত বর্ননা আমার টিম লিডার জিএম ফয়সাল আলমের সাথে আলাপ করি। তখন ঘটনাটির একটি ছক এঁকে ফেলি। ঘটনাটা এমন যে, একদিকে এতগুলো মামলা আদালতে বিচারাধীন এবং শেষ পর্যায়ে পৌঁছে গেছে। অন্যদিকে দুদকের মতো একটা প্রতিষ্ঠানের করা তদন্তে যাবে বলা হয়েছে প্রধান আসামী, আর তাকেই আমরা বলতে যাচ্ছি ভিক্টিম। তাই বিষয়টা স্মর্শকাতর হওয়ায় টিম লিডার আমার কাজ শুরুর আগে অফিসের উদ্ধতন কর্তৃপক্ষের সাথে আলাপ করে অনুমতি নিয়ে দেন।

শুরু হলো সোনালী ব্যাংক মিরপুর ক্যান্টমেন্ট শাখার সাড়ে আঠারো কোটি টাকা আত্নসাতের ঘটনার প্রধান আসামী আবু ছালেক @ জাহালমকে নিয়ে অনুসন্ধান।অনুসন্ধানের শুরুটাই ছিল টাঙ্গাঈলের নাগরপুরে জাহালমদের বাড়ি থেকে।সেখানে যাওয়ার পরই অনুসন্ধানের প্রথম ভিত্তি স্থপন হয়। সাড়ে আঠারো কোটি টাকা আত্নসাৎকারীর বাড়ি ও স্বজনদের চেহারা দেখেই বুঝা গেছে, এর পেছনে একটা বড় ধরনের নাটক রয়েছে।

এরপর ঘটনার সাথে জড়িত সোনালী ব্যাংক মিরপুর ক্যান্টনমেন্ট শাখার সাব সাপোর্টিং স্টাফ মাঈনুল ইসালামের বাড়িতে যাই। সেখান থেকে মানিকগঞ্জে আমিনুল হক @ হক সাহেব @ হক চোরার বাড়িতে যাই। তার সম্পদের সচিত্র তথ্য সংগ্রহ করি। সেখান থেকে ব্যাংকে আবু ছালেকের দেয়া ঠিকানা ধরে জামালপুরের সরিষাবাড়ি যাই। সব কিছু মিলিয়ে মামলার চার্জশীটে পাওয়া তদন্তের ফাঁকফোকর তুলে ধরে ০২/০২/২০১৮ ইং তারিখে অনুসন্ধানী অনুষ্ঠান সার্চলাইটে পর্ব-৯ এ ‘উদোর পিন্ডি বুধোর ঘাড়ে’ প্রচার করা হয়।

এই পর্বটি প্রচারের পর ঠাকুরগাঁও থেকে অজ্ঞাত ব্যক্তি অফিসের নাম্বারে ফোন করে আমার সাথে কথা বলতে চান। পরে তিনি আবারো ফোন দিলে তখন আমি অফিসে উপস্থিত থাকায় সেই অজ্ঞাত ব্যক্তির সাথে কথা হয়। তিনি তখন আমাকে জানান, আমাদের প্রতিবেদেনে দেখানো আবু ছালেকেরে বাড়ি ঠাকুরগাঁও এর ভূল্লী বাজারের পাশে। তখন আমি অফিসকে বিষয়টা জানিয়ে বলি,আমাকে ঠাকুরগাঁও পাঠানোর ব্যবস্থা করতে। আমি সেইদিন রাতেই ঠাকুরগাঁও এর উদ্দেশ্যে রওনা হই। পরের দিন দুপুর নাগাদ আবু ছালেকের বাড়িতে গিয়ে পৌঁছাই। তারপর সেখানকার স্থানীয় বাসিন্দাদের সহযোগীতায় আবু ছালেকের সম্পদের (জায়গা-জমি,দোকান) সন্ধান বের করি এবং সচিত্র প্রতিবেদন সংগ্রহ করি। সেখানে আমাদের উপস্থিতি টের পেয়ে তার বাবা-মাসহ আত্নীয়-স্বজনরা পালিয়ে যান। পরে সেখানে দুইদিন অবস্থান করে কৌশলে আবু ছালেকের বাবা-মা ও চাচার সাথে কথা বলি। তখন তার বড় দুই বোন ও বোনের জামাইদের সাথেও দেখা করে কথা বলি। তখন স্থানীয় মেম্বার ও চেয়ারম্যানের সহায়তায়আবু ছালেকের ভোটার নাম্বার সংগ্রহ করে চলে যাই ঠাকুরগাঁও জেলা নির্বাচন কমিশনের কার্যালয়ে। সেখান থেকে ভোটার নাম্বার দিয়ে আবু ছালেকের জাতীয় পরিচয় পত্রের নমুনা কপি সংগ্রহ করি। এরপর ঢাকায় এসে ২৩/০২/২০১৯ ইং তারিখে অনুসন্ধানী অনুষ্ঠান সার্চলাইটে পর্ব-১২ এ ‘উদোর পিন্ডি বুধোর ঘাড়ে-২’ প্রচার করা হয়। যেখানে জাহালমের পাশাপাশি প্রকৃত আবু ছালেক ও তার সম্পদের বিস্তারিত দেখানো হয়।

এরপর নড়েচড়ে দুর্নীতি দমন কমিশন (দুদক)। তাৎক্ষণিক জাহালমের মামলার শুনানীতে অংশ নেয়া বন্ধ করে দেয় দুদক। এরপর ১৭/০৪/২০১৮ তারিখে মামলাগুলো অধিকতর তদন্তের জন্য দুদক কমিশন কর্তৃক সিদ্ধান্ত নিয়ে চিঠি দিয়ে আনুষ্ঠানিক ভাবে মামলার কার্যক্রম স্থগিত করা হয়।

মামলাগুলো পুনঃরায় তদন্ত শুরু করার জন্য দুদক মামলাগুলোর নথি আদালত থেকে ফিরিয়ে নেয়ার একমাস প্রায় পর ২৪/০৫/২০১৮ তারিখে জাতীয় মানবাধিকার কমিশন চ্যানেল টোয়েন্টিফোরের সার্চলাইটে দেখানো প্রতিবেদনের সত্যতা পেয়ে একটি প্রতিবেদন দেয়।জাহালম আর আবু ছালেক একই ব্যাক্তি নয়। এটি পরিস্কার হওয়ার পরও জাহালমের জামিন মিলেনি। তবে, দুদকের নতুন তদন্ত ছিল চলমান।

২০/১২/২০১৮ তারিখে জাহালমকে নির্দোষ উল্লেখ করে তার নাম মামলা থেকে প্রত্যাহার করে আদালতে সম্পূরক চার্জশীট জমা দেয় দুদক। এর প্রেক্ষিতে ০৩/০১/২০১৯ তারিখে ৪টি মামলা থেকে অব্যাহতি পান নিরিহ জাহালম। হাইকোর্টের নির্দেশে ০৩/০২/২০১৯ দিবাগত রাত ১ টায় কারামুক্ত হন জাহালম।

আমার টেলিভিশন অনসন্ধানী সাংবাদিকতার একটি অধ্যায়ের নাম জাহালম। জাহালমরা বেঁচে থাকুক। বেঁচে থাকুক মানবতা।

লেখক, শাহরিয়ার আরিফ, স্টাফ রিপোর্টার  (ক্রাইম এন্ড ইনভেষ্টিগেশন), চ্যানেল ২৪।

সাবেক প্রশিক্ষণ ও গবেষণা সম্পাদক, ক্র্যাব।

34 thoughts on “অনুসন্ধানী সাংবাদিকতা : জাহালম

  • October 13, 2019 at 12:41 pm
    Permalink

    Hi, very nice website, cheers!
    ——————————————————
    Need cheap and reliable hosting? Our shared plans start at $10 for an year and VPS plans for $6/Mo.
    ——————————————————
    Check here: https://www.good-webhosting.com/

  • January 15, 2020 at 6:12 pm
    Permalink

    Hello there, I found your website via Google while searching for a related topic, your web site came up, it looks great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

  • January 25, 2020 at 4:00 am
    Permalink

    Way cool, some valid points! I appreciate you making this article available, the rest of the site is also high quality. Have a fun.

  • January 25, 2020 at 11:28 am
    Permalink

    It’s arduous to seek out educated individuals on this topic, however you sound like you realize what you’re talking about! Thanks

  • January 30, 2020 at 10:02 pm
    Permalink

    I¦ve learn a few excellent stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I wonder how a lot attempt you set to create any such fantastic informative web site.

  • January 31, 2020 at 11:27 am
    Permalink

    Great blog right here! Also your website rather a lot up fast! What host are you the use of? Can I am getting your associate hyperlink in your host? I desire my website loaded up as fast as yours lol

  • February 2, 2020 at 10:03 am
    Permalink

    I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to create my own blog and would like to find out where u got this from. kudos

  • February 3, 2020 at 5:58 am
    Permalink

    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site provided us with useful info to paintings on. You’ve done a formidable process and our entire group will likely be thankful to you.

  • February 3, 2020 at 9:38 am
    Permalink

    The other day, while I was at work, my sister stole my iPad and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

  • February 18, 2020 at 10:25 am
    Permalink

    I haven?¦t checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I?¦ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

  • February 23, 2020 at 12:19 pm
    Permalink

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something enlightening to read?

  • March 2, 2020 at 6:06 am
    Permalink

    Hey, you used to write wonderful, but the last several posts have been kinda boringK I miss your super writings. Past several posts are just a little out of track! come on!

  • March 4, 2020 at 5:24 pm
    Permalink

    What i don’t understood is actually how you’re not really much more well-liked than you may be now. You are very intelligent. You realize thus significantly relating to this subject, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it’s one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs great. Always maintain it up!

  • March 4, 2020 at 8:07 pm
    Permalink

    Howdy! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when browsing from my iphone 4. I’m trying to find a template or plugin that might be able to fix this issue. If you have any suggestions, please share. Cheers!

  • March 4, 2020 at 9:16 pm
    Permalink

    Attractive component to content. I just stumbled upon your site and in accession capital to say that I acquire actually loved account your blog posts. Anyway I’ll be subscribing on your augment or even I achievement you get admission to constantly quickly.

  • March 4, 2020 at 10:01 pm
    Permalink

    I think this internet site has some real wonderful info for everyone :D. “This is an age in which one cannot find common sense without a search warrant.” by George Will.

  • March 4, 2020 at 10:40 pm
    Permalink

    Very interesting points you have observed, appreciate it for putting up. “The unspoken word never does harm.” by Kossuth.

  • March 5, 2020 at 2:07 am
    Permalink

    This is a very good tips especially to those new to blogosphere, brief and accurate information… Thanks for sharing this one. A must read article.

  • March 5, 2020 at 2:28 am
    Permalink

    Just wish to say your article is as amazing. The clarity in your post is simply excellent and i can assume you’re an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.

  • March 5, 2020 at 3:40 am
    Permalink

    Great wordpress blog here.. It’s hard to find quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! take care

  • March 5, 2020 at 5:53 am
    Permalink

    Thank you, I’ve just been searching for info approximately this topic for a long time and yours is the best I’ve found out till now. But, what concerning the conclusion? Are you positive concerning the source?

  • March 5, 2020 at 8:08 am
    Permalink

    It is in point of fact a nice and useful piece of info. I am happy that you shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  • March 5, 2020 at 10:41 am
    Permalink

    I do agree with all of the ideas you have presented in your post. They’re very convincing and will definitely work. Still, the posts are too short for novices. Could you please extend them a little from next time? Thanks for the post.

  • March 5, 2020 at 12:00 pm
    Permalink

    I was suggested this website by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my trouble. You’re amazing! Thanks!

  • March 5, 2020 at 1:04 pm
    Permalink

    Good V I should certainly pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs and related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, website theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

  • March 5, 2020 at 1:44 pm
    Permalink

    Currently it looks like Drupal is the preferred blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

  • March 5, 2020 at 2:52 pm
    Permalink

    Together with every little thing that appears to be developing inside this specific area, many of your points of view happen to be very radical. On the other hand, I beg your pardon, but I do not give credence to your whole idea, all be it refreshing none the less. It looks to me that your comments are actually not completely rationalized and in reality you are generally your self not really entirely confident of your argument. In any event I did appreciate examining it.

  • March 5, 2020 at 10:35 pm
    Permalink

    Aw, this was a very nice post. In thought I want to put in writing like this moreover – taking time and precise effort to make a very good article… however what can I say… I procrastinate alot and under no circumstances seem to get something done.

  • March 7, 2020 at 6:24 pm
    Permalink

    Hi! I’m at work surfing around your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

Leave a Reply

Your email address will not be published.